Kommunalarbetarens logotyp
TORSDAG
9 September 2010
Startsidan
Åsikter
Nyheter
På jobbet
Liv och Hälsa
Fråga KA
Kultur
Reportage
KA 100 år
Liv Beckström Politiker borde läsa mera poesi!
[Rubrik saknas] Nu väljer vi samhällsmodell
Rubrik: Kolumn
Daniel Suhonen Nej till Borgs blodspengar
Rubrik: Berglin
Vi hundägare En ny serie varannan vecka
[Rubrik saknas] ”Otroligt många tjejer på ett ställe”
[Rubrik saknas] Simon vårdar på teckenspråk
[Rubrik saknas] Så tycker partierna om kulturen
Jacintas barnhem
Löner & avtal Måste vi gå på arbetsplatsträff?
A-kassan Vilken ersättning har jag rätt till?
Arbetsrätt Har jag varit tillsvidareanställd?
Arbetsmiljö Min chef anklagar mig för mobbning
Psykisk hälsa Vilka krav kan man ställa på psyksjuk?
Trädgård Varför ruttnar häggens grenar?
RSS
Blogg
Rubrik: Senaste nummret
Kommunalarbetarens omslag nr 1410
Rubrik: Kolumn

Cheko Pekgul

Tipsa en vänTipsa en vän Skriv utSkriv ut Textstorlek teckenstorlek 1teckenstorlek 2teckenstorlek 3
 
Kolumnist Cheko Pekgul
Cheko Pekgul är frilansskribent.

Vi har rätt att kräva respekt

2009-12-14 Häromdagen pratade jag med min bror som har bott i Holland i 23 år. Han beskrev hur Holland från att ha varit ett av Europas mest toleranta samhällen nu har blivit ett av Europas mest intoleranta.

Min bror berättade att för bara tio år sedan talade man om etniska grupper som kurder, marockaner eller turkar men idag buntas dessa folkgrupper ihop som muslimer och får finna sig i att representeras av fundamentalister.
Det spelar ingen roll om man, som i min brors fall, är ateist. I Holland är det nu så polariserat att det inte går att föra en nyanserad debatt, säger min bror och uppmanar oss att föra en debatt om extremism så att den inte får ett starkt fotfäste i Sverige också.
Både sverigedemokrater och de muslimska extremisterna tjänar på att extremisterna tillåts representera alla muslimer. Istället för att låta sverigedemo­krater och muslimska extremister dominera debatten borde alla vi som står för demokrati, mänskliga rättigheter och jämställdhet stå på barrikaderna i striden mot dem som hotar vår demokrati.

Det är sant att muslimer i Sverige är utsatta för kränkningar och diskriminering. Detta framgick inte minst av en studie som EU:s rättighetsbyrå publicerade för två år sedan. Alla demokratiska krafter måste fördöma detta. Men att muslimer diskrimineras av icke-muslimer får inte bli en förevändning för att se mellan fingrarna med det förtryck fundamentalistiska muslimer utsätter andra muslimer för.
Skiljelinjen går inte mellan kristna och muslimer. Den går mellan dem som står för tolerans och vill hålla ihop samhället och dem som vill splittra samhället med hjälp av intolerans och fördomsfullhet. Vi måste ta avstånd från alla former av extremism.

Religionen har satt djupa spår i vår kultur och i vårt sätt att leva vare sig vi är troende eller inte. Vi har rätt att kräva respekt för våra traditioner och vi bör respektera andra. Rektorer beviljar redan muslimska barn ledigt från skolan för att fira de viktigaste högtiderna, Ramadans avslutningsfest och den stora offerfesten. Arbetsgivare är många gånger flexibla och försöker ge sina muslimska anställda ledigt vid samma tillfällen. Det kanske inte alltid är möjligt, men i vissa branscher kan en sådan flexibilitet vara fördelaktig även för arbetsgivaren – muslimska vårdbiträden tar de kristnas pass på julafton och de kristna kan arbeta under Ramadanfesten.
Detta är bara ett exempel på att ett samhälle inte blir bättre av att alla människor är likadana. Tvärtom så kompletterar vi varandra med våra olikheter.

JA
till en sansad debatt om islam och muslimer i Europa.

NEJ
till islamofobi och muslimsk fundamentalism.

Uppdaterad 2010-01-25
 

Kommentarer på

Vi har rätt att kräva respekt

Tack för kommentarerna

Till Svante Nevéus: Jag tycker också att det är fel att begära att barn ska ta ställning i religiösa frågor. Jag tycker att man kan berätta vad man själv tror men också lära dem så mycket så möjligt om olika trosuppfattningar. Sitt ställningstagande bör de vänta med med tills de blir vuxna. Det betyder också att jag tycker att man som vuxen själv bör få fatta beslut om omskärelse är en viktig del av den muslimska tillhörigheten och ingenting föräldrarna bör utsätta sina söner för.

Till Rebaz: Jag håller fullständigt med dig både om att lagen inte ska bygga på religion och om att vi inte borde ha religiösa friskolor. Jag har skrivit flera krönikor om religiösa friskolor som du kan hitta i KA.

Till Fatma: Människor som är förföljda på grund av sina politiska åsikter och religiösa övertygelse har rätt att söka skydd i Sverige. Det betyder att människor av alla trosuppfattningar kan flytta hit och som ett modernt civiliserat land har vi självklart religionsfrihet. Men Sverige är ett mångkulturellt land och majoriteten är kristna. Det ställer krav både på dem som flyttar hit och oss som redan bor här att respektera andras sätt att leva och hitta ett sätt att fungera tillsammans. Om någon inte kan acceptera det utan försöker inskränka andras frihet måste samhället markera att det inte är acceptabelt.
Postad av Cheko Pekgul 23:24 den 29 December 2009

Intressant!

Jag anser att Cheko på ett bra sätt har lyckats fånga den situation som vi muslimer lever i. Det är så att man inte känner sig representerad då det alltid är de olika extremerna som ska tala å våra vägnar. Man måste varsebli de faktum att majoriteten av muslimerna förhåller sig i mittfåran vilket leder till att dessa moderata muslimer inte kan ge samma nyhetsstoff för medierna som dessa frispråkiga extremister från båda lägren kan göra.
Postad av Hjulsta 12:32 den 29 December 2009

mer interislamsk kritik

Jag skulle vilja höra mycket mer av ifrågasättande och totalt respektlösa kritiker inom Islam. Jag är säker på att dom finns, i mängder, men vi hör så lite av dom. Kanske för att de muslimer som är kritiska ändå känner sig mer hotade av den allmänna islamofobin än av sina mullor. Men jag tror det hör ihop. Jag tror att om vi europeer hörde mycket mer inom islamsk kritik av religion och värderingar, skulle vi ha lättare att förstå att även denna religion och dom som är födda inom den faktiskt har accepterat ett modernt ifrågasättande, individualistiskt satt att tänka. Och jag tror att vår stora svårighet är just bristen på tro på detta.
Postad av kerstin T2T 07:18 den 26 December 2009

bravo cheko

Tack cheko. Bra tankar. jag alltid läsa din artikel Förut jag bodde i Tensta i 18 år. Jag tycker om Tensta men nu är bara muslimextremis bo där. Mina kompisar och jag hade smink de titta konstigt. Vi rädda och flyttade. Vi också muslimer men de säga vi kafir. Varför sverige låta dem komma hit. De kan bo Iran, saudiarabia. Du modig hoppas du forsätta
Postad av Fatma 13:41 den 23 December 2009

Sverige ett modernt land!

Givetvis skall alla kunna "tro" men det får inte drabba ett samhälles invånare som aldrig en reflekterat över religion. Det som måste bort är religiösa friskolor, religiösa symboler ur det offentliga rummet och inga somhelst religiösa påtryckningar på landets beslutsfattare!
Tyvärr springer politiker oftast religiösas ärenden och då blir det helt fel. Sverige kommer aldrig att acceptera att återgå till de religionsbojor som fanns på 1800-talet!
Katri Linna på DO borde ta sig en funderare på vad hon sysslar med!
Sd är skrattretande i sitt tjat om "fädernas kyrka"! Hade de inte hållit på om detta så hade de haft fler väljare!
Postad av Madame 11:04 den 22 December 2009

Bort med SD och muslimska extremister

Jag tycker att din tankar är helt rätt att demokrater måste visa att Sveriges demokrater och muslimska extremist grupper står för utanförskap och exkludering av andra människor och splittring av svenska samhället. Sverige demokrater och muslimska extremister är både mot vanliga muslimer och utsatta grupper.
Jag vill inte ha religion i lagstiftningen och religion stifta lager ( som Sharialager) och inte religiös propaganda till barn, unga , förortsborna alltså vill jag inte ha religiösa friskolor.
Postad av Rebaz 14:00 den 20 December 2009

Intressant kolumn

Det är berömvärt att Cheko klart och tydligt kritiserar både (sd) och muslimska extremister, och att han vill ha en nyanserad och sansad debatt. Intressant resonemang också kring detta att ramadanfirare kan jobba under julen och att julfirare kan jobba under ramadan. Kan i förbigående nämna att julen inte alls är en (entydig) kristen företeelse, jul kan firas på olika sätt. En lösning skulle kunna vara att alla arbetstagare har lika många ”röda dagar” (utöver semestern) att ta ut lite när man vill, och att avskaffa alla officiella röda dagar?

Det är riktigt att det ofta inte är så stora skiljelinjer mellan kristna och muslimer, eller andra heller för den delen. Åtskilliga av oss i Sverige är varken kristna eller muslimer, eller ens tillhöriga någon religion över huvud taget.

Jag tänker inte visa respekt för alla religiösa traditioner, t.ex. inte för omskärelse av småpojkar (om det inte är medicinskt motiverat) eller barndop. Cheko skriver om ”muslimska barn”. Det finns inga muslimska barn, eller kristna barn, vi talar ju inte om socialistiska barn eller liberala barn o.s.v.. Däremot så finns det barn till; muslimer, kristna, socialister och liberaler m.fl.. Vad gäller termen ”islamofobi” så är jag skeptisk, det finns rationella skäl till att vara kritisk till mycket inom islam, men det finns ingen som helst anledning att dra alla muslimer över en kam, muslimer är ju ytterst olika av sig. Att vara generellt kritisk mot muslimer ska man inte vara, men det borde inte kallas för ”islamofobi”, snarare ”muslimofobi”.
Postad av Svante Nevéus 23:41 den 19 December 2009

Cheko

Du resonerar så rätt, när du påvisar skillnaden mellan muslimer, men vad hjälper det när extrimismen bara växer. Och sedan kan man fundera både en och två ggr varför den muslimska extrimismen är så fullständigt utanför resten av Världens förståelse.
I min värld så är både Bibeln och Koranen någonting liknande Sagan om ringen, och tänk om någon tog den på allvar.
Postad av Realist 21:21 den 18 December 2009

Bra skrivet Cheko!!

Jag håller fullständigt med! Jag är själv troende muslim men tycker att det inte går att ha en sansad debatt, antingen pekas man ut som extremist av sverigedemokraterna eller så pekas man ut som icke-muslim av muslimska extremist grupper. Som svensk -muslim vill jag varken att sverigedemokraterna eller muslimska extremister debattera på TV om MITT LAND och MIN RELIGION, för de talar inte för mig eller andra svenska muslimer.
JA till en sansad debatt om all religon!!
NEJ till religösa extremistgrupper!!
Postad av Naze 12:03 den 18 December 2009

bort med extremister

Bort med ALLA extremister. Cheko Pekguls artikel sätter ord på vad jag som troende muslim tycker och känner!
Postad av En troende muslim till 22:09 den 17 December 2009

bort med extremister

Det har blivit mer muslimska extremister och som en svensk muslim vill jag inte ha deras åsikter får representera mig i TV. Bort med de skäggiga muslimska gubbar från medierna som förstör för oss andra.
Postad av troende muslim 16:54 den 17 December 2009
Artikeln är inte öppen för fler kommentarer
spacer

rubrik:Alla kolumnister
Här hittar du samtliga kolumnister i Kommunalarbetaren
Läs mer
 Cheko Pekgul 2010-03-31
 Cheko Pekgul 2009-06-17
 Cheko Pekgul 2009-02-11
 Cheko Pekgul 2008-11-05
 Cheko Pekgul 2008-06-18
 Cheko Pekgul 2008-03-12
 Cheko Pekgul 2007-12-03
 Cheko Pekgul 2007-08-28
 Cheko Pekgul 2007-03-14
Rubrik: Senaste Nytt

I GÅR 18:10
Politiker borde läsa mera poesi!

I GÅR 15:40
Kvinnorna stannade hemma

I GÅR 14:07
Prins Charles känsla - Liv Strömquist

I GÅR 13:56
Jaktdagbok / Fiskedagbok - Göran Boström & Thommy Gustavsson

I GÅR 13:47
Ond tro

I GÅR 10:26
Veolia diskriminerar palestinier

2010-09-07
Vägrade backa – Busslink anmäls

2010-09-07
Chatt med Annelie Nordström

Rubrik: De Senaste Kommentarerna

I GÅR 17:11
Inte lika men rättvist Olik

I GÅR 15:54
Va? JEL

I GÅR 06:05
Mer social tid för dom äldre. JS

2010-09-07
sjuk= fattig=utförsäkrad nollad dumpad 2003/ förvägras återförsäkring..

2010-09-07
Blodspengar? Kerstin

rubrik: Dagens mest lästa artiklar

2010-09-01
Roligare liv med empati

I GÅR 15:40
Kvinnorna stannade hemma

2010-09-07
Chatt med Annelie Nordström

2010-09-03
S: Deltidssjuka ska garanteras ersättning

2010-09-07
Vägrade backa – Busslink anmäls

rubrik: Gårdagens mest lästa artiklar

I GÅR 15:40
Kvinnorna stannade hemma

I GÅR 10:26
Veolia diskriminerar palestinier

2010-09-07
Chatt med Annelie Nordström

I GÅR 14:07
Prins Charles känsla - Liv Strömquist

2010-09-07
Vägrade backa – Busslink anmäls


Länkmarkering Till toppen