Kommunalarbetarens logotyp
TORSDAG
9 September 2010
Startsidan
Åsikter
Nyheter
På jobbet
Liv och Hälsa
Fråga KA
Kultur
Reportage
KA 100 år
Liv Beckström Politiker borde läsa mera poesi!
[Rubrik saknas] Nu väljer vi samhällsmodell
Rubrik: Kolumn
Daniel Suhonen Nej till Borgs blodspengar
Rubrik: Berglin
Vi hundägare En ny serie varannan vecka
[Rubrik saknas] ”Otroligt många tjejer på ett ställe”
[Rubrik saknas] Simon vårdar på teckenspråk
[Rubrik saknas] Så tycker partierna om kulturen
Jacintas barnhem
Löner & avtal Måste vi gå på arbetsplatsträff?
A-kassan Vilken ersättning har jag rätt till?
Arbetsrätt Har jag varit tillsvidareanställd?
Arbetsmiljö Min chef anklagar mig för mobbning
Psykisk hälsa Vilka krav kan man ställa på psyksjuk?
Trädgård Varför ruttnar häggens grenar?
RSS
Blogg
Rubrik: Senaste nummret
Kommunalarbetarens omslag nr 1410
Rubrik: Kolumn

Cheko Pekgul

Tipsa en vänTipsa en vän Skriv utSkriv ut Textstorlek teckenstorlek 1teckenstorlek 2teckenstorlek 3
 
Kolumnist Cheko Pekgul
Cheko Pekgul är frilansskribent.

”Svara på frågorna, Filippa”

2008-03-12 Måndagen den 11 februari lyssnar jag på radio Stockholm för att höra sjukvårdslandstingsrådet Filippa Reinfeldt förklara varför människor i de fattiga områden som Jordbro, Flemingsberg och Fittja inte ska få lika bra vård som människor i de rika kommunerna som Danderyd, Lidingö och Täby.

Det var telefonväkteri och medborgarna kunde ställa sina frågor direkt till sjukvårdslandstingsrådet. Det märkliga var att Filippa Reinfeldt hade tagit med sig en tjänsteman till studion. Vi lyssnare fick hålla till godo med plattityder från en ledande politiker som inte bemödat sig med att sätta sig in i problemet och hänvisade alla obekväma frågor till tjänstemannen.

Det är faktiskt
sjukvårdslandstingsrådet Filippa Reinfeldt som från och med årsskiftet infört vårdval. Därmed försvann de extra pengar som tidigare anslogs till områden med höga sjuktal, hög andel invånare med låg inkomst eller där det bor många invandrare. Förändringen innebär kraftigt sänkta anslag till vårdcentraler, psykiatriska mottagningar och barnavårdcentraler i lågstatusområden som Rinkeby, Skärholmen och Tensta med personalnedskärningar och nedläggningar som följd. Vårdval innebär också att vården ska upphandlas och att vård­givarna får etablera sig var de vill.

I de ”vårdtunga” områdena kommer resurserna inte att räc­ka till för att ge bra vård. Däremot skapas ett utrymme där mindre nogräknade vårdgivare kan kom­ma att etablera sig. Om beställarens ambitionsnivå inte är högre än att det billigaste anbudet vinner, kan rätten att skriva ut medicin ändå utvecklas till en lönsam verksamhet. De lönsamma innevånarna i Täby kommun kan räkna med att få bra vård även i fortsättingen, medan de olönsamma tensta- och rinkebyborna får nöja sig med billig vård. Under Filippa Reinfeldts ledning har landstinget därmed släppt målet att ge likvärdig vård till alla länets innevånare.

Efter telefonväkteriet
med tjänstemannen och Filippa Reinfeldt har jag läst många tidningsartiklar om hur orättvist Vårdval Stockholm slår mot de fattigaste innevånarna i Stockholms län. Filippa Reinfeldt är nu inte bara sjuk­vårdslandstingsråd. Hon är tillika statsministerfru och spelar gärna rollen som ”first lady”.
Jag ser henne ofta i morgonsoffor där hon berättar om livet med tre småbarn och en statsminister till make. Men den som företräder sjukvården för en femtedel av Sveriges befolkning kan inte krypa in och gömma sig i någon annan roll – den må vara aldrig så fin. Vad gör Filippa Reinfeldt på landstingsrådsposten om hon inte ens kan svara på väljarnas frågor?

JA
till sjukvård efter behov.

NEJ
till sjukvård efter plånbokens tjocklek.

Uppdaterad 2008-03-12
 

Kommentarer på

”Svara på frågorna, Filippa”

Uskan

Jag tycker att du kan säga upp din tjänst Filippa Reinfelt
Du och dom andra raserar ju hela Sverige med er politik.
Postad av Uska 23:18 den 17 March 2008

här får du fakta CM

Höger ideologen CM skriver att Pekgul borde kolla fakta bättre innan dom fälls över Vårdval Stockholm.
Jag kan upplysa CM om att landstingets egna revisorer har kollat fakta och deras dom över Vårdval Stockholm är inte det bästa om man läser det senaste numret av Läkartidningen. "Dokumenterade riskanalyser har i stor utsträckning saknats inför förändringarna i primärvården i Stockholms läns landsting, bland annant införandet av Vårdval Stockholm. Med riskanalyser syftar revisorna på resonemang om hur mångfaldsarbetet påverkar vård på lika villkor, hög patientsäkerhet, god kvalitet, samverkan utbildning/utveckling och landstingets möjligheter till styrning, insyn och sanktionsmöjligheter. Revisorerna konstaterar också att förankringen hos vårdgivarna har varit bristfällig. Och översynen av ersättningssytemen genomförs snabbtr, särskilt i allmänpsykiatrin, vilket har gett vårdgivarna kort tid att anpassa sig." Behöver du mer fakta CM?
Postad av Bella 18:06 den 17 March 2008

Fel uppgifter om Vårdval

Pekgul borde kolla fakta bättre innan dom fälls över Vårdval Stockholm. Bl a så är det inte frågan om några upphandlingar eller anbudsförfarande, utan den fria etableringsrätten innebär ett auktorisationsförfarande. Vårdgivare som ansöker om auktorisation och uppfyller de ställda kraven får verka inom vårdval Stockholm. Ersättningen utgår till vårdgivare enligt en fastställd taxa. Ersättningssystemet tar hänsyn till ålder, språk och vårdbehov. Jag håller med Oscar i tidigare inlägg att det saknas i djuplodande analys av Vårdval Stockholm i Pekguls krönika och anser att ett fackförbund borde bygga sina artiklar på fakta istället för socialistisk propaganda.
Postad av CM 12:56 den 17 March 2008

Replik till Biyan

Något som jag dock tycker är lite märkligt är att man dömer ut denna reform på förhand redan innan man har kunnat utvärdera resultatet. Vi är alla överens om att något måste göras för att förbättra vården och då kan denna lösning mycket väl visa sig fungera bättre, även om systemet kan behöva justeras i vissa delar.
Postad av Oscar (C) 11:22 den 17 March 2008

Kommentar till Oskar

Oskar skriver att ”Cheko Pekgul gärna plockar lite retoriska poäng på att kritisera allianspolitiken”.
Oskar du har inte förstått att det är inte bara Ceko Pekgul som kritiserar Filippa Reinfeldts vårdval Stockholm, tom den borliga tidningens ledarsida kritiserar vårdval Stockholm.
Den 13 mars läste jag i DN en utmärkt ledare som analyserade vårdval Stockholm
"Däremot hänger hälsan samman med ens kost, uppväxtförhållanden och framför allt med de socioekonomiska villkor under vilka man lever. Eller enklare uttryckt: fattigdom och osäkerhet gör en sjuk, rikedom och trygghet ger god hälsa. Dessutom tenderar rika människor att bo tillsammans liksom fattiga att vara hänvisade till mindre gynnsamma platser. Därför finns det goda skäl för myndigheter att ha koll på vilken sorts människor som bor var och avpassa vårdresurserna därefter (detta sista som en upplysning till Filippa Reinfeldt, Vårdval Stockholms kartritare)."
Det här kanske kan få Oskar att fundera över Vårdval Stockholms effekter.
Postad av Biyan 11:10 den 17 March 2008

Analys eller politisk retorik?

Personligen skulle jag uppskatt lite mer av djuplodande analys av såväl för och nackdelar med Vårdval Stockholm. Detta kräver dock att man kan höja blicken och väga positivt och negativt istället för att endast ta sin utgångspunkt i politisk retorik. Det finns faktiskt problem med hur vården fungerat under S-styret och jag tror nog att Alliansen faktiskt har en önskan om att vården skall fungera bättre. Vårdvalet kan vara ett steg på vägen men det behöver säkert göras justeringar även i detta system. Det viktiga är dock enligt min mening att inte genast såga alla förslag till förändring innan man ens har kunnat utvärdera resultatet. Tänk om vårvalet faktiskt skulle visa sig fungera bättre än det gamla planekonomiska systemet där landstinget styrde över resursfördelningen? Jag förstår att Cheko Pekgul gärna plockar lite retoriska poäng på att kritisera allianspolitiken. Men skulle det inte vara mer intressant, även om det givetvis kräver lite större ansträngning, att istället analysera hur vårdvalet kan utformas och justeras för att även tillfredställa hans önskemål? För ingen kan väl förneka att systemet behöver reformeras, eller?
Postad av Oscar (c) 09:42 den 17 March 2008

flingans svårigheter att förstå

Flingan har svårt att förstå nackdelarna med Vårdval Stockholm som Nejla förklarar. Jag rekommenderar Flingan att läsa Aftonbladets ledarsida där Mats Engström har skriver om orättvisorna med vårdval stockholm. En läkare säger: "Systemet uppmuntrar nya husläkare att etablera sig och få patienter i radhusområden, ta snuvorna och lita på att de tunga patienterna går kvar på vårdcentralen. Det missgynnar områden som Östberga, menar Per Guterstam:

– Sjukligheten är annorlunda i innerstan där befolkningen är utbildad, friskare och använder sig av ett brett utbud av privata specialister förutom vårdcentralen. I Östberga och än mer i Norra Botkyrka är sjukligheten större i yngre åldrar, fler behöver psykiatrisk vård och söker i större utsträckning sin vårdcentral. Det blir en värre belastning.
Postad av kevok 18:34 den 15 March 2008

kommentar nejla

Under de senaste 12 åren som sossarna styrt detta land har inkomstklyftorna ökat markant och det är väl bra märkligt när partiet skall vara så arbetarvänligt. Allt fler har blivit allt rikare och uteliggarnas antal har ökat markant. Kallar du det rättvist. Och alla sossepampar med makt som gått före i vårdsvängen och fått sina krämpor omhändertagna medan den fattiga gubben/gumman som inte är van att prata för sig får finna sig i att bli undanskuffad.Är det rättvist, dessa personer som varit med och byggt upp detta land men som sen inte får så värst mycket hjälp när så behövs. Rättvist, visst!!!!
Postad av flingan 14:55 den 14 March 2008

Kommentar till flingan:

Flingan, du har rätt i att det var många drabbades av långa väntetider och nedskärningar under sossarnas tid i landstinget.

Men du glömmer att när sossarna kom tillbaka till makten förra gången så var de tvungna att ta itu med det enorma budgetunderskott som borgarna hade lämnat efter sig. Har du glömt att revisorerna inte ville fd landstingsrådet Ralf Leder (m) ansvarsfrihet för att de totalt hade misskött ekonomin? Nu verkar dessutom Filippa Reinfedts Vårdval Stockholm också kritiseras av revisorerna enligt läkartidningen för brister: http://www.lakartidningen.se/07engine.php?articleId=9032
Även om sossarna tvingades hålla kostnaderna nere pga borgarnas underskott, så var det åtminstone RÄTTVIST, vilket är mer än vad man kan säga om borgarnas politik som så tydligt tar från de fattiga och ger till de rika.
Postad av Nejla 12:59 den 14 March 2008

Droppen?

Nu får väl First Lady ala Filippa Reinfeldt ta och svida om! Vad är detta för fasoner som försiggår? En torsdag, då en hel del Tensta bor, i kylan, väntade på Filippa Reinfeldt tillsammans med Nalin Pekgul (som varje torsdag), fick man dagen efter höra att Filippa Reinfeldt besökt Kallhäll, och pratat med dem om vården. Det gör hon, trots att Filippa Reinfeldt mycket väl vet att Tensta borna med Nalin Pekgul varje torsdag väntat på att Filippa Reinfeldt ska dyka upp. Hon har tidigare i intervjuer sagt att hon gärna tar en debatt med Nalin Pekgul i en radio eller tv sändning, ptja, first Lady vill väl inte frysa om sina fingrar. Här ska det vara vatten med kolsyra, en mysig soffa (går säkert bra med en stol med dyna) och element.
Nalin Pekgul tillsammans med S-kvinnorna borde hyra in snickare, be dem bygga ihop en valstuga liknande kåk i Tensta, fylla den med element, en mysig soffa och kolsyrat vatten. Kanske kan vi då få dit Filippa Reinfeldt!?
Eller som Nejla skrev ” kan det vara så tragiskt att Filippa Reinfeldt har fobi för fattiga och förorter som Tensta?”
Postad av Sores 12:02 den 14 March 2008

kommentar till first lady.

Plånbokens tjocklek har allt varit styrande under sossestyret ochså, kom aldrig och säg annat. Hur många människor har inte fått vänta på ex. höft-operationer under lång tid och mycken smärta, har hamnat i vårdkön och blivit fast där i åratal. Medan herr Göran Persson fick sin höft opererad omgående när han fick värk. Lika inför vården!!!!!!Ta sagan om Rödluvan och vargen ochså när du ändå berättar sagor.
Postad av flingan 08:42 den 14 March 2008

"First Lady"

Under socialdemokraternas Sverige avgjorde aldrig pengar vilken vård man fick. Alla oavsett om de är rika eller fattiga, har fått bra vård. Men under Filippa Reinfeldts politik, som leder det till att de rika får bättre vård och dem fattiga får det sämre. Om hon nu är så bra på sin politik, varför kommer hon inte ut till Tensta och tar debatten med Nalin Pekgul?
Varför ger hon inte Tensta borna en chans att få svar på sina frågor? Är de inte värda en förklaring till varför deras vård försämras. De är ju inte rika och de bor ju inte på östermalm, kan det vara så tragiskt att Filippa Reinfeldt har fobi för fattiga och förorter som Tensta?
Flera torsdagar har gått och ännu har inte ”first lady” Filippa Reinfeldt dykt upp, ja, hon borde skämmas.
Postad av Nejla 21:09 den 13 March 2008

Kommentar

Håller mer KJ i denna kommentar. Vem har haft makten under många år och kört sjukvården i botten? Ja inte är det borgarna i alla fall. Människor är glömska, det verkar som om alla(!! )har glömt hur försämringar av alla slag bara vällt över svenska folket under många år. Beträffande sjukvården så kan vi ta det sossestyrda landstinget i Värmland som exempel.Maken till eftersatt vård får man leta efter. Långa köer, svårt att komma till läkare, väntan på operationer ,listan kan göras hur lång som helst och det är SOSSAR som styr. Det enda som fungerar är höga löner til topparna, då finns det pengar.Medan folk går sjukskrivna eller med svår värk i väntan på operation. Så alla alternativ att försöka få ordning på den "sjuka vården" i detta samhälle är lovvärda, ingen skall säga att detta inte fungerar förrän man har provat.Så kör på Filippa, det kan knappt bli sämre än vad det nu är. Man måste prova nytt tänk för hade människor ifrån början tänkt att "detta går inte" då hade vi fortfarande suttit i en grotta med vår flintakniv. Men det är väl så att helst skall svenska folket inte tänka själv,det skall nån annan göra,för börjar folk tänka själv och ifrågasätta saker och ting då sitter åtminstone sossestyret löst.
Postad av flingan 14:18 den 13 March 2008

Kan inte S tro någon annan om att göra bra saker?

" Därmed försvann de extra pengar som tidigare anslogs till områden med höga sjuktal," Ändå ser det ut som det gör i S-holm och i hela landet?Vi har facit på att hela sjukvårdsapparaten inte fungerar. är det då inte värt försöket att göra insatser på andra sätt än vad sossarna har gjort!
Postad av KJ 12:44 den 13 March 2008
Artikeln är inte öppen för fler kommentarer
spacer

rubrik:Alla kolumnister
Här hittar du samtliga kolumnister i Kommunalarbetaren
Läs mer
 Cheko Pekgul 2010-03-31
 Cheko Pekgul 2009-12-14
 Cheko Pekgul 2009-06-17
 Cheko Pekgul 2009-02-11
 Cheko Pekgul 2008-11-05
 Cheko Pekgul 2008-06-18
 Cheko Pekgul 2007-12-03
 Cheko Pekgul 2007-08-28
 Cheko Pekgul 2007-03-14
Rubrik: Senaste Nytt

I GÅR 18:10
Politiker borde läsa mera poesi!

I GÅR 15:40
Kvinnorna stannade hemma

I GÅR 14:07
Prins Charles känsla - Liv Strömquist

I GÅR 13:56
Jaktdagbok / Fiskedagbok - Göran Boström & Thommy Gustavsson

I GÅR 13:47
Ond tro

I GÅR 10:26
Veolia diskriminerar palestinier

2010-09-07
Vägrade backa – Busslink anmäls

2010-09-07
Chatt med Annelie Nordström

Rubrik: De Senaste Kommentarerna

I GÅR 17:11
Inte lika men rättvist Olik

I GÅR 15:54
Va? JEL

I GÅR 06:05
Mer social tid för dom äldre. JS

2010-09-07
sjuk= fattig=utförsäkrad nollad dumpad 2003/ förvägras återförsäkring..

2010-09-07
Blodspengar? Kerstin

rubrik: Dagens mest lästa artiklar

2010-09-01
Roligare liv med empati

I GÅR 15:40
Kvinnorna stannade hemma

2010-09-07
Chatt med Annelie Nordström

2010-09-03
S: Deltidssjuka ska garanteras ersättning

2010-09-07
Två gripna för skott mot bussar

rubrik: Gårdagens mest lästa artiklar

I GÅR 15:40
Kvinnorna stannade hemma

I GÅR 10:26
Veolia diskriminerar palestinier

2010-09-07
Chatt med Annelie Nordström

I GÅR 14:07
Prins Charles känsla - Liv Strömquist

2010-09-07
Vägrade backa – Busslink anmäls


Länkmarkering Till toppen